05 вересня 2014

Щодо спільної роботи близьких осіб в закладах охорони здоров’я



У зв’язку із численними зверненнями медичних працівників щодо спільної роботи родичів у закладах охорони здоров’я згідно вимог антикорупційного законодавства  надаємо для використання в роботі узагальнену інформацію про нормативно-правове регулювання даного питання.
 Відповідно до абзацу 1 частини 1 статті 9 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 7 квітня 2011 року №3206-VI (надалі-Закон) особи, зазначені у підпунктах "а", "в"-"ж" пункту 1 та підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 4 цього Закону, не можуть мати у безпосередньому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути безпосередньо підпорядкованими у зв'язку з виконанням повноважень близьким їм особам. Особи, які претендують на зайняття вищевказаних посад, зобов'язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.
Близькими особами є чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, а також особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки із суб’єктом, зазначеним у частині першій статті 4 цього Закону, в тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі (стаття 1 Закону).
При цьому, мається на увазі, що передбачені законодавством обмеження щодо роботи близьких осіб (родичів) стосуються виключно посад безпосередньої підпорядкованості. Безпосереднім підпорядкуванням є відносини прямої організаційної або правової залежності підлеглої особи від її керівника, в тому числі через вирішення (участь у вирішенні) питань прийняття на роботу, звільнення з роботи, застосування заохочень, дисциплінарних стягнень, надання вказівок, доручень, контролю за їх виконанням.
Посадові особи державних та комунальних закладів охорони здоров’я відносяться до категорії, передбаченої в підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 4 Закону (посадові особи юридичних осіб публічного права). Проте, поряд із закріпленням обмеження щодо роботи близьких осіб частина 1 статті 9 Закону передбачає також і виключення з даного правила. Так, вищевказана заборона  не поширюються, зокрема, на:
 осіб, які працюють в галузі освіти, науки, культури, охорони здоров'я, фізичної культури та спорту, соціального захисту, крім державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування;
осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), гірських населених пунктах.
Таким чином, на працівників закладів охорони здоров’я, в тому числі і посадових осіб, не поширюється антикорупційне обмеження щодо заборони роботи близьких осіб на посадах безпосередньої підпорядкованості.
В цей же час, особливу увагу слід звернути на наступне. Незважаючи на відсутність прямої заборони, перебування у відносинах підпорядкування вважається конфліктом інтересів, що
вимагає від посадових осіб державних та комунальних закладів охорони здоров’я виконання передбачених статтею 14 Закону №3206-VI обов’язків, а саме:
1) уживати заходів щодо недопущення будь-якої можливості виникнення конфлікту інтересів;
 2) невідкладно у письмовій формі повідомляти безпосереднього керівника про наявність конфлікту інтересів.
Конфліктом інтересів є суперечність між особистими інтересами особи та її службовими повноваженнями, наявність яких може вплинути на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, а також на вчинення чи невчинення дій під час виконання наданих їй службових повноважень.
За порушення вимог щодо повідомлення про конфлікт інтересів, тобто неповідомлення про його наявність безпосереднього керівника невідкладно та в письмовій формі, статтею 172-7 Кодексу України про адміністративне правопорушення передбачена адміністративна відповідальність за відповідне корупційне правопорушення (тягне за собою накладення штрафу від десяти до ста п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
При цьому, неповідомлення про конфлікт інтересів не відноситься до передбачених Законом антикорупційних обмежень, а відтак не тягне за собою такого правового наслідку, як обов’язкове звільнення з роботи на підставі пункту 7-1 статті 36 Кодексу законів про працю України в триденний термін з моменту отримання копії постанови суду про притягнення до адміністративної відповідальності згідно вимог статті 22 Закону.

Відділ правової роботи та соціального захисту
Львівської обласної організації професійної спілки
працівників охорони здоров’я України
тел.:235-69-36

Немає коментарів:

Дописати коментар